Met alternate reality heeft de stad er een nieuwe laag bij gekregen: de virtuele. Zijn location-based games het nieuwe middel voor citybranding?

Met de komst van alternate reality heeft de stad er een nieuwe bij gekregen: de virtuele. Gamers profiteren er van door het spelen van location-based games. De fysieke stad dient als speelbord waarop ze elkaar virtueel te lijf gaan.Een nieuwe manier om mensen naar je stad te trekken?

Begin dit jaar werden veertien spelers van de Google-game Ingress opgepakt in Alexandrië. Lokale autoriteiten zagen de groep die was afgekomen op een live-event in de Egyptische stad als ongewenste demonstranten. Het event werd vroegtijdig beëindigd. Een typisch gevalletje van onbekend maak onbemind?

Virtueel strijden om bijzondere plekken in de stad

Ingress is een location-based game, waarbij twee partijen elkaar ‘bevechten’ via smartphone of tablet. In deze app wordt een uitgeklede versie van Google Maps in een alternatieve kleurstelling weergegeven. In die virtuele wereld, welke gebruik maakt van de geografische locatie (location-based), wordt een spel gespeeld dat draait om het strijden om portalen. Deze portalen, vaak monumenten, highlights of bijzondere gebouwen in de stad, kun je virtueel veroveren wanneer je er fysiek bij in de buurt bent.

Location-based gaming als publiekstrekker?

Met miljoenen (verslaafde) spelers wereldwijd worden deze, maar ook andere location-based games steeds populairder. Er worden zelfs live evenementen voor georganiseerd, zoals in Alexandrië, waar doorgaans veel mensen op af komen. Ook Utrecht was afgelopen zomer de hoststad voor een meerdaags live-event van de game Ingress. Er kwamen duizenden spelers op af die de stad, of eigenlijk de virtuele stad, ontdekten.

Middel voor citymarketing

Het ‘onzichtbare’ virtuele wordt hiermee ineens heel tastbaar in de vorm van een nieuwe groep bezoekers van je stad. Sterker nog, met location-based games als Ingress kun je heel gericht een specifieke doelgroep naar je stad te trekken. Want de doorsnee speler van Ingress zal een ander profiel hebben dan de volwassen ‘schatzoeker’ die met een smartphone op weg is naar Geocaches (dit is één van de eerste location-based games die werd ontwikkeld). Zo kent iedere game een bepaalde doelgroep. Schuilt er een nieuw middel voor citymarketing in het investeren in deze games en live evenementen? Ja, ik denk het wel.

Een BID voor Ingress Live?

Bij location-based gaming gaat het om het creëren van die betekenisvolle ervaring, net als bij concerten, festivals en een stadionbezoek. Waar we al eeuwenlang fysieke middelen hadden om dit te bereiken (concertgebouwen, parken en stadions) hebben we nu nieuwe technologieën ter beschikking. Met de nadruk op middelen, want techniek op zich is niet het doel.
De game Ingress kun je in principe overal, op elke locatie spelen. Dus moet je er als stad moeite voor doen als je wilt dat de spelers het juist in jóuw stad spelen. Door het stimuleren, of zelf organiseren van live-events bijvoorbeeld. Waar steden duizenden of soms zelf miljoenen euro’s investeren in het lobbyen voor events als The Passion, de Grand Départ of Het Glazen Huis, zou je ook de strijd aan kunnen gaan voor het hosten van een live-event van een location-based game. Ik voorspel dat de BID voor de kandidatuur van Ingress Live 2020 (als deze ooit mag plaats vinden) nog wel eens een hele spannende zou kunnen worden.

Stadszaken

 

Stadszaken
Paulus Borstraat 41 3812 TA Amersfoort
redactie@stadszaken.nl