Het knappe aan ondernemer Roosegaarde is niet dat hij mooie dingen bedenkt. Of dat hij die jat. Het is zijn handelsgeest.

 

Daar stond ik op 29 december in de klei van de Noordoostpolder. Samen met duizenden anderen mensen keek ik vol verbazing en bewondering naar het kunstwerk Waterlicht van Daan Roosegaarde. Of misschien was het dus wel helemaal niet van Daan Roosegaarde, maar heeft hij het idee samen ontwikkeld met een collega uit zijn studio. Of helemaal gejat. En ach, technisch gezien is een combi van laser en wat mist ook weer geen hoogstandje.

Wie terugkijkt op het stormpje in een glas water na de uitzending van CollegeTour zag bewonderaars én haters. De bewonderaars waren simpel in hun standpunt: ‘Blijf van onze Daan af. Hij maakt mooie dingen. Hij betovert ons. En dat willen we houden.’ De haters waren al net zo overzichtelijk: ‘Daan is een oplichter, een vriendje van het establishment. Ik heb het altijd al gezegd.’ De nuance kwam pas later meedoen aan het gesprek in de vorm van een artikel in de Volkskrant, waarvan de strekking was dat Bono ook geen goede sier maakte met een drumsolo. Grappig genoeg had de auteur van dat stuk vervolgens weer niet de moeite genomen om te melden dat de drummer van U2 ook een naam heeft, namelijk Larry Mullen. Sterker nog, zonder Larry had U2 nooit bestaan. Wat in feite het ongelijk van het Volkskrant-verhaal bewijst. Bono is wel U2, hoewel hij de band niet heeft opgericht. En het is dat we Bono nooit zien drummen, omdat we dan Larry Mullen zien, maar anders hadden we dat direct geloofd. Zo werkt het nou eenmaal en zolang de meeste bands (uitzonderingen als Genesis en Direct daargelaten) een wisseling van hun frontman niet echt overleven, zal het ook nog wel even zo blijven werken.

Het knappe van Daan Roosegaarde is niet dat hij mooie dingen bedenkt. Of dat hij die jat. Of leent. Of weet ik wat. Het echt knappe van Daan Roosegaarde is dat hij die mooie dingen realiseert. Dat hij mensen met geld en invloed zo ver krijgt dat ze in hem investeren. Het echt knappe zijn zijn sales-kwaliteiten. Dat ministers, captains of industry, dijkgraven en leden van het Koninklijk Huis zijn ambassadeurs zijn. Dat is zo razend knap en meer nog op zijn creativiteit kijk ik vol bewondering naar die vaardigheid.

Nederland is een handelsnatie. Vraag aan Duitsers waar wij goed in zijn en ze roemen ons vermogen om van een drol een gebakje te maken. ‘Wij máken dingen, jullie verkopen dingen’, zeggen ze. Daan Roosegaarde kan dat als de beste. Laten we daar dan ook met z’n allen heel trots op zijn. En ook daardoor geïnspireerd raken. En laten we genieten van blauwe laserstralen boven de klei bij Schokland.

 

Stadszaken

 

Stadszaken
Paulus Borstraat 41 3812 TA Amersfoort
redactie@stadszaken.nl