Afgelopen weekend wijdde het FD een groot artikel aan de nieuwbouwwijk Brandevoort II in Helmond, die smarter dan smart wordt. Kritiek van het bedrijfsleven dat Nederland te weinig doet, lijkt daarmee in één keer van tafel te worden geveegd. Je zou zeggen dat smart daarmee ook ‘hot topic’ is voor de aanstaande verkiezingen voor de provinciale staten. Future City Foundation legde in samenwerking met BNR en Stadszaken de partijprogramma’s langs de meetlat en zocht het uit.

Bekijk onze volledige analyse hier,
of beluister het fragment hier.

Future City Foundation, BNR en Stadszaken legden voor alle provincies de verkiezingsprogramma’s van tien landelijk actieve partijen naast elkaar. Er blijkt woensdag genoeg te kiezen: de verschillen tussen de partijen zijn namelijk groot.

Techpartij

D66 is de techpartij van Nederland, zo blijkt uit de analyse. Maar lang niet overal; In vier van de twaalf provincies (Overijssel, Gelderland, Limburg en Noord-Brabant) bespreekt de partij in haar programma’s de impact van digitalisering op ruimtelijke ontwikkeling. In drie andere provincies wordt digitalisering wel genoemd, maar vooral in een context van de eigen digitalisering van de overheid of de aanleg van glasvezelnetten.

Bij andere partijen is de oogst schraler. Alleen VVD en CDA noemen in of twee provinciale verkiezingsprogramma’s de effecten van digitalisering op de samenleving. Andere partijen hebben vooral oog voor de eigen digitalisering van de overheid. SP en PVV noemen het onderwerp in alle provincies helemaal niet.

Privacydiscussie

‘En dat is erg’, stelt Jan-Willem Wesselink, programmamanager Future City Foundation. Hij wijst op het project Brandevoort II. Op social media maakte het artikel in het FD een uitgebreide privacydiscussie los. ‘Het gebrek aan echte aandacht voor de technologisering en digitalisering begint zich te wreken als het leidt tot onrust over veiligheid. Je verwacht dan dat de provinciale politiek hier een mening over heeft. Zeker met de verkiezingen voor de deur. Want betalen met je data (en dus met je privacy) roept tal van politieke en ethische vragen op. Wat betekent dat voor de sociale verhoudingen tussen arm en rijk? Is ieders data straks wel evenveel waard? Maar ook: welke kansen biedt dat voor de provincie en hoe gaat ze die optimaal benutten? Hoe gebruikt Noord-Brabant dit project om nog verder voorop te lopen op technologiegebied?’

In Noord-Brabant is er overigens nog relatief veel discussie over de impact van digitalisering. VVD en D66 benoemen onderwerpen als smart mobility, de economische- en werkkansen van digitalisering, digitale veiligheid en de impact op onze leefomgeving. Ook GroenLinks in Noord-Brabant heeft ideeën over het benutten maatschappelijke en economische kansen van digitalisering. In bijvoorbeeld Flevoland is die aandacht er helemaal niet. In Zeeland en Friesland zijn er hoogstens twee partijen die in hun verkiezingsprogramma iets zeggen over digitalisering.

Kansen

Er blijven kansen liggen, stelt Wesselink. ‘Als we als land echt gebruik willen maken van de mogelijkheden die technologisering en digitalisering ons kunnen bieden, hebben we een overheid nodig die weet waar het over gaat, weet waar de kansen en bedreigingen liggen, weet wat ze wil, weet wat haar visie is en deze serieus neemt. Een overheid die technologisering belangrijk vindt. En dan bedoel ik niet dat de overheid direct zaken moet verbieden en regels moet stellen. ‘Maar als het gaat om digitalisering en technologisering is er zo veel mogelijk dat je een richting moet kiezen. Wie de partijprogramma’s leest, mist die visie.’

Bekijk onze volledige analyse hier,
of beluister het fragment hier.

Stadszaken
Stadszaken
Paulus Borstraat 41 3812 TA Amersfoort
redactie@stadszaken.nl