Award van de week #2

Elke week wordt er wel een award uitgereikt aan initiatieven die onze steden beter maken. Duurzame innovaties, bewezen concepten of slimme toepassingen. In de rubriek Award van de Week nemen we u mee in het oerwoud van awards. Welke award moet u aan meedoen en hoe kunt u winnen? Deze week: Netwerk Citymarketing Award.

  • Wat: Netwerk Citymarketing Award 
  • Doelgroep: Nederlandse instituten, profit- en nonprofit-organisaties en personen die actief zijn in de citymarketingbranche
  • Organisator: Netwerk Citymarketing
  • Eerste award: 2013
  • Meest recente winnaar: Gemeente Den Bosch Jheronimus Bosch 500 jaar, ‘gezamenlijk gastvrij’
  • Uitreiking 2018: Februari 2018

Wat is de award?

De Netwerk Citymarketing Award is een prijs die jaarlijks wordt uitgereikt aan het meest succesvolle initiatief in de citymarketingbranche. In het bijzonder gaat het om de algemene ontwikkeling van citymarketing, of om spraakmakende of vernieuwende initiatieven in deze branche.

Initiatiefnemers in deze branche kunnen zich inschrijven voor de award, en uit deze inzendingen worden vijf initiatieven geselecteerd die kans maken op deze prestigieuze prijs. Een vakjury bepaalt vervolgens welk initiatief het meeste invloed heeft gehad op de citymarketingbranche. Daarbij maken de genomineerden ook nog kans op de publieksprijs.

Het doel van de organisatie achter deze award is het bijdragen aan de ‘kwaliteit, ontwikkeling en professionalisering’ van de citymarketingbranche. Bovendien hoopt de organisatie door het tonen van inspirerende voorbeelden het draagvlak voor citymarketing te verbreden. Verder worden initiatiefnemers in het vakgebied ondersteund.

Hoe speel je in op de jury?

De genomineerden worden beoordeeld op bijvoorbeeld de eventuele voorbeeldfunctie van het initiatief, een belangrijke bijdrage aan het kennisniveau over het desbetreffende vakgebied of de impact die een bepaald project, een organisatie of een campagne heeft gehad op de citymarketing van de stad.

De jury let bij de beoordeling van de initiatieven op onder andere de effectiviteit, kwaliteit en impact van het concept. Ook is het van belang dat het zowel vernieuwd als passend bij de identiteit van de stad is.

Hoe win je?

Alle Nederlandse instituten, organisaties (zowel profit als non-profit) en personen actief in de branche kunnen zich kandidaat stellen of kandidaat gesteld worden. Daarbij moet de kandidaat rojecten, campagnes of algemene bijdrages aan het vakgebied hebben geleverd. Bijzondere of opvallende prestaties in de citymarketingbranche worden dan beloond met de Netwerk Citymarketingaward.

De publieksprijs wordt op basis van stemming uitgereikt naar aanleiding van 5-minuten pitches. Zorg ervoor dat je de innovatieve en effectieve elementen van je concept goed belicht, zowel voor het publiek als voor de jury. Je initiatief moet inspirerend en vernieuwend voor de citymarketingbranche zijn.

Wat kunnen we leren van de vorige winnaar?

Vorige maand sleepte Den Bosch zowel de jury- als de publieksprijs in de wacht met ‘Jheronimus Bosch 500 jaar: gezamenlijk gastvrij’. De stad heeft een succesvol jaar gehad: zowel op nationaal als op internationaal niveau was de impact van de campagne enorm.

Zo trok de tentoonstelling ‘Jheronimus Bosch - Visioenen van een genie’ in het Noordbrabants Museum meer dan 420.000 bezoekers afgelopen jaar. De tentoonstelling was zo bijzonder omdat het de grootste collectie werken van Jheronimus Bosch bij elkaar was, samengebracht in zijn eigen stad. Ook werd er veel media-aandacht gegenereerd en kwamen er zo’n 1.3 miljoen extra bezoekers naar de stad.

Het succes van Den Bosch ligt in de culturele manifestatie en het gevarieerde programma. Een jaar lang werden evenementen op het gebied van muziek, dans, theater en circus georganiseerd. Festivals, tentoonstellingen en belevingsroutes: allemaal in het teken van de middeleeuwse schilder. De impact, vernieuwing en gevarieerdheid van de campagne hebben zeer waarschijnlijk dan ook een grote rol gespeeld bij het toebedelen van de citymarketingaward.

In het juryrapport werd echter aangegeven dat alle genomineerden een kwalitatief zeer hoog initiatief hadden ingestuurd en dat ze allen een grote kans op de award hadden. De overige genomineerden waren:

  • Leiden Marketing met Leiden stad van ontdekkingen/campagne T-Rex ontdekt
  • Bureau Citybranding / CommunicatieLab gemeente Den Haag met Merkboek Den Haag
  • Marketing Groningen met Wintercampagne Bowie 2015
  • ​Citymarketing Ede met Ede kiest voor Food: van zaadje tot appelboom die nu vrucht gaat dragen

 

 

Stadszaken

 

Stadszaken
Paulus Borstraat 41 3812 TA Amersfoort
redactie@stadszaken.nl