Negen van de twintig steden overwegen scooters van het fietspad naar de rijbaan te verwijzen. Omdat landelijke wetgeving ontbreekt, kunnen ze nog niks doen.

Negen van de twintig grote steden overwegen scooters van het fietspad naar de rijbaan te verwijzen. Dat blijkt uit een rondgang van Milieudefensie langs de G20. Gemeenten kunnen nu nog niks doen aan de overlast van scooters op het fietspad, omdat landelijke wetgeving ontbreekt.

Volgens de wet moeten snorscooters verplicht op het fietspad rijden. 'Die wetgeving is volledig achterhaald', zegt Anne Knol van Milieudefensie. 'De Tweede Kamer heeft in januari groen licht gegeven om scooters naar de rijbaan te verwijzen. Amsterdam en Utrecht staan klaar om ermee aan de slag te gaan, en naar nu blijkt zijn er nog zeven steden die dat overwegen. Maar zolang de wet niet is aangepast, kunnen zij dat niet. Zoals het er nu voor staat, duurt dat nog tot januari 2018.'

Vervuiling

In de grote steden is het dringen op het fietspad. De laatste acht jaar is het aantal scooters in Nederland meer dan verdubbeld. 'Die scooters leiden niet alleen tot irritatie en onveilige situaties op het fietspad; ze vervuilen de lucht vele malen meer dan auto’s', zegt Anne Knol. 'Scooters met een brandstofmotor zijn gewoon niet meer van deze tijd.' Ze pleit ervoor dat de overheid meer werk maakt van het uitfaseren van scooters die op benzine rijden en het introduceren van elektrische scooters. 'Dat is beter voor het milieu, de gezondheid en de leefbaarheid in de steden.'

Stadszaken

 

Stadszaken
Paulus Borstraat 41 3812 TA Amersfoort
redactie@stadszaken.nl