Foto: Wikipedia

Nederlanders worden steeds tevredener over treinstations. Dit berichtten verschillende media vorige week naar aanleiding van de Stationsbelevingsmonitor van NS en I&O research, waar 150 duizend reizigers voor zijn ondervraagd. Wat is de reden voor deze nationale vergenoegdheid?

In 5 jaar tijd is het percentage reizigers dat hun treinstation een 7 of hoger gaf van 65 procent gestegen naar 77 procent. Het Limburgse station Klimmen-Ransdaal is het best gewaardeerde station. 97 procent van de reizigers gaf dit station een 7 of hoger. Het Brabantse station Lage Zwaluwe kwam er het slechtst van met een percentage van 27 procent.

Volgens Bob de Ruiter van advies- en ingenieursbureau Royal HaskoningDHV is het monumentale stationsgebouw van Klimmen-Ransdaal uniek en ook nog eens erg mooi. ‘Ook is er de laatste tijd het nodige verwijderd van dit station, zodat het nog mooier naar voren komt en het ook goede voorzieningen biedt.’

In de monitor valt het op dat meerdere kleinere stations, zoals Mantgum en Koudum‐Molkwerum en het Limburgse Houthem‐St.Gerlach, hoog scoren. De Ruiter: ‘Een belangrijke reden is dat in Nederland ook veel waarde gehecht wordt aan goede kleinere stations en het op orde brengen hiervan. Mooi voorbeeld de nieuwe houten banken en andere objecten die tot een grotere klanttevredenheid leiden. In kleine stapjes wordt het steeds beter.’

Van de centraal stations worden Arnhem en Rotterdam (allebei 93 procent) het best gewaardeerd. Leiden Centraal en Amsterdam volgen met een beoordeling van 87 procent.  Het station van Delft is in vergelijking met 2014 de grootste stijger. Waar het tevredenheidspercentage toen 40 procent was, is dat in 2019 gestegen naar 92 procent.  De opening van het nieuwe station in 2015 speelt hierbij een grote rol.

Volgens de Ruiter is het belangrijk dat de voorzieningen op het station aansluiten bij de verwachtingen van de reizigers en goed op orde zijn.  Het station moet schoon, niet kapot en veilig zijn. ‘Extra punten krijg je door een bijzonder gebouw of een bijzondere ligging. Verder is ook de dienstregeling en of de treinen op tijd rijden van belang.’

Hij zegt dat niet in alle landen de stations zo goed en onafhankelijk worden getoetst als in Nederland. ‘Als er al internationaal getoetst wordt dan scoren de Nederlandse stations beter dan de meeste buitenlandse stations. De grotere stations in Nederland hebben wel meer concurrentie van de buitenlandse.’

Nederland onderscheidt zich doordat er hier ook veel aandacht besteed wordt aan de kleine stations en niet alleen aan de grote, vertelt de Ruiter. ‘In de landen om ons heen is dat wel anders en wie weleens in België of Duitsland op een kleiner stations is uitgestapt, valt op dat deze stations niet te vergelijken zijn met Nederland.’

Stadszaken
Stadszaken
Paulus Borstraat 41 3812 TA Amersfoort
redactie@stadszaken.nl