De Max-express

Mooi nieuws vanochtend. ProRail maakt in allerijl het spoor naar Zandfoort geschikt voor intercities. 'Het is een spoedklus om de evenementenlijn klaar te maken voor Max-fans', citeerde De Telegraaf spoorbeheerder ProRail. 

De Dutch Grand Prix vindt plaats in mei 2020. Prorail presenteerde vandaag een plan de campagne om het grootste deel van de verwachtte 300.000 bezoekers met de trein te vervoeren. 'We mikken op een verdubbeling van het aantal treinen naar acht per uur. Afhankelijk van het in te zetten NS-materieel mogelijk meer.'

Er worden investeringen gedaan om meer vermogen in de bovenleiding te krijgen. Tevens zal ProRail extra storingsmedewerkers inzetten. ProRail werkt met de gemeente Zandvoort aan een plan om het station uit te breiden met een extra perron en een extra in- en uitgang. 

Zoveel daadkracht en snelheid had ik graag gezien, nadat in 2015 vrachtschip Emsmoon de Friesenbrücke bij Weener ramde. Een deel van de 335 meter lange iconische brug, een belangrijke schakel in de spoorverbinding tussen Groningen en Bremen, werd verwoest.

Vijf jaar zou het duren voor de brug weer op zijn plek ligt: geduld is een schone zaak. Treinreizigers tussen Groningen en Bremen moeten al die tijd over een deel van het traject met bussen vervoerd worden. 

Maar drie jaar na dato is nog geen enkele vooruitgang te melden, scheef het Dagblad van het Noorden vorig jaar. Meyer Werft in Papenburg zag herstel niet zitten en drong aan op de bouw van een nieuwe, beweegbare brug. Dat vergemakkelijkt het passeren van cruiseschepen. Dat betekent meer vertraging.

Uiteindelijk gingen de Duitse overheden en Deutsche Bahn vorig jaar akkoord over de bouw van een nieuwe brug. Gevolg is wel dat de spoorverbinding pas in 2024 gereed is. Dat betekent 9 jaar geen treinverbinding tussen twee Hanzesteden Groningen en Bremen. Als alles volgens planning verloopt. 

De roep om het verbeteren van treinverbindingen over de grens klinkt in de grensregio steeds luider, en ook de nationale politiek roept om betere internationale verbindingen, mede om een alternatief te bieden voor vliegen en de auto. Zelf heb ik eens uitgerekend dat de treinreis van Heerlen naar Genk minimaal 2 uur en 35 minuten duurt. Met de auto ben je 29 minuten onderweg.

2 uur en 35 minuten; dat is langer dan de treinreis van Heerlen naar Amsterdam. Er is afgelopen jaar wel vooruitgang geboekt. Sinds begin 2019 rijdt er een intercity tussen Aken, Heerlen en Maastricht. In 2020 wordt aan deze route de stad Luik toegevoegd, waarmee de verbinding tussen België, Nederland en Duitsland een feit is. Maar daar is wel jaren voor gelobbyd. En Limburg loopt voorop. In Groningen is de treinverbinding met Duitsland vooralsnog gestremd. 

De gretigheid waarmee de spoorbeheerder en de NS Max-fans bedienen is natuurlijk geweldig; de roep om internationale verbindingen lijkt minder prioriteit te krijgen en vooral met de mond te worden beleden. 

Ik zou wensen dat spoorbeheerders - met hulp van de EU - aan beiden kanten van de grens met een zelfde gretigheid internationale treinverbindingen verbeteren, zodat ook Max-fans aan de andere kant van de grens met een internationale Max-express over het spoor naar Zandfoort kunnen reizen.

Vooralsnog stoppen treinen bij de grens.

Stadszaken
Stadszaken
Paulus Borstraat 41 3812 TA Amersfoort
redactie@stadszaken.nl