Foto: Katinka Brandenburg - MAG

Het gebruik van elektrische fietsen kan veel bijdragen aan de verbetering van de mobiliteit in de stad, zeker als het betekent dat automobilisten hun vierwieler thuislaten. Dat geldt net zo voor de motorfiets – maar tot de verbazing van Vera de Bruijn, Motorrijders Actie Groep, wordt deze groep weggebruikers in mobiliteitsplannen eigenlijk altijd vergeten.

Met het verbeteren van onze economische situatie neemt ook het fileleed en de belasting van het milieu weer toe. Onze staatsecretaris wil daarom de mensen uit de auto en op de fiets of in de trein hebben. Die fiets is echter geen optie als de afstand te groot is, en het openbaar vervoer is in veel situaties gewoonweg te tijdrovend of simpelweg niet aanwezig.

Heb je dan geen zin om in de file te gaan staan, blijft er maar een optie over: de motor of de motorscooter. Dat je daarmee tussen die files doorrijdt, is niet alleen handig voor jezelf,

  • je helpt mee om diezelfde files te reduceren
  • je legt minder beslag op parkeerruimte
  • je laat een minder grote ecologische voetafdruk achter

De meeste motoren rijden zuiniger dan de meeste auto’s, en het scheelt natuurlijk aanzienlijk als je niet eindeloos in de file staat en steeds weer moet remmen en optrekken.

En dan heb ik het nog niets eens over de elektrische motor, die ook steeds meer motorrijders aanspreekt. Toch zijn er heel wat automobilisten, ook met een motorrijbewijs, die die stap niet maken. Hoe komt dat?

Faciliteiten motorrijders ontbreken vaak

Een van de verklaringen is simpelweg dat faciliteiten voor die motorrijders vaak geheel ontbreken. Op een autoparkeerplaats ga je liever niet staan. Dan neem je veel meer ruimte in dan je nodig hebt. Bovendien loop je het risico dat een inparkerende automobilist een leeg plekje denkt te zien en je kostbare bezit omver rijdt. Dat je je motor op zo’n plek niet aan een lantaarnpaal of een ander vast object kunt verankeren, is natuurlijk ook al niet fijn.

De parkeergarage dan? Helaas: die voorzieningen zijn vaak uitdrukkelijk niet toegankelijk voor motorrijders. Blijft dus maar één mogelijkheid over: een plek op de stoep zoeken, en dan liefst eentje waar je je motor aan een reling of ander straatmeubilair kunt vastzetten. Natuurlijk moet die plek ook zo ruim zijn dat je voetgangers, rolstoelers en andere stoepgebruikers niet in de weg zit. En dan blijft het nog maar hopen dat je niet door een overijverige controleur op de bon geslingerd wordt, want parkeren op de stoep wordt blijkbaar niet overal gedoogd.

Gemeentelijke regels en motorparkeerplaatsen

De voorbeelden zijn legio: staat er een bord dat toch echt betekent dat je op die plek geen fiets of bromfiets mag neerzetten, blijkt dat ook voor motorfietsen te gelden. Nu kun je dat soort gemeentelijke regels en verordening natuurlijk online gaan napluizen voordat je naar de plaats van bestemming rijdt, maar dat is nauwelijks te doen. En als je het wel doet, kom je er al snel achter dat die regelgeving allerminst eenduidig is.

Dat motorrijders kunnen bijdragen aan het oplossen van de mobiliteitsproblematiek is wel duidelijk. Geef ze dan ook de ruimte om hun vervoer te parkeren. Het kan makkelijk. Het zou al fijn zijn als er palen komen met een beugel waar je je slot aan vast kunt maken.

Laadpalen voor elektrische motoren

Nog mooier is het als daar dan ook laadpalen bij geplaatst worden, zodat het gebruik van de elektrische motor gestimuleerd wordt. Met snoer, natuurlijk, want dat kun je op de motor niet zelf meenemen. En het Belgische Bastogne laat zien hoe het echt moet, met rvs-lockers waar motorrijders hun helm en hun motorkleding in kwijt kunnen. Kan je lekker de stad inlopen zonder dat iemand ziet dat je hier op de motor bent.

Vera de Bruijn
Motorrijders Actie Groep (MAG)

Lees ook: Minder vaak, maar langer op de weg door thuiswerken

Stadszaken

 

Stadszaken
Paulus Borstraat 41 3812 TA Amersfoort
redactie@stadszaken.nl