Rotterdam Circulair

Foto: Rotterdam Circulair

Rotterdam heeft ambitieuze plannen om in 2050 een volledig circulaire stad te zijn. In het rapport ‘Rotterdam Circulair’ wordt de inzet van de stad onder de loep genomen om te komen tot een volledig circulaire economie, waarbij 3500 tot 7000 banen worden gecreëerd en een reductie plaatsvindt  in de materiaalconsumptie van 50% in 2030.

Het rapport is geschreven in opdracht van de stad Rotterdam en komt van de hand van duurzaamheidsexperts Metabolic, in partnerschap met Circle Economy, Blue City en Spring Associates.

Bouwafval Rotterdam biedt grote kansen

In het rapport wordt benadrukt dat vooral bouwafval, naast een groot milieuprobleem, ook een grote kans biedt aan de stad. Rotterdam heeft de unieke kans om niet alleen internationaal bekend te staan voor zijn vooruitstrevende en moderne architectuur, maar ook als een voorloper op het gebied van het nuttig hergebruiken van de afvalstromen van deze zelfde bouw.

Volgens Pieter van Exter, duurzaamheidsexpert bij Metabolic en co-auteur van het rapport, is er een enorme kans om goed om te gaan met al het bouwafval dat in Rotterdam wordt geproduceerd. Alleen al in 2015 was het bouwafval een verbluffende 393.783 ton aan verpulverd beton en overige materialen - dit staat gelijk aan 58 Erasmusbruggen. 'Met haar haven en stevig ingebedde cultuur van ontwerp en architectuur, heeft Rotterdam een unieke positie om daadwerkelijk circulair te worden in de aankomende decennia', geeft hij aan. 

Naar een circulaire bouwsector

Afval van de bouw bestaat niet alleen maar uit de fysieke stromen van de materialen, ook moet er rekening worden gehouden met alle energie en ingebedde impacts die te maken hebben met de productie van deze materialen. Beton is de grootste verbruiker van energie per massa in de gehele bouwsector. Uit het rapport komt naar voren dat de ruwweg 350.000 ton bouwafval gereduceerd kan worden door het bouwen van huizen en kantoren:

  • Op een wijze die er voor zorgt dat gebouwen gemakkelijk kunnen worden gerenoveerd in plaats van gesloopt, en uiteindelijk ook weer gedemonteerd kunnen worden;
  • Met robuuste materialen die een langere levenscyclus hebben;
  • Waarbij materialen en onderdelen worden hergebruikt en zodoende sloop en bouw met elkaar vervlochten raken

De bouwsector was slechts één van de vier sectoren welke onderzocht zijn in het rapport. Hieruit blijkt onder andere dat Rotterdam op dit moment 22% van haar vaste afvalstromen recycled. Het complete rapport Rotterdam Circulair leest u hier.

Stadszaken

 

Stadszaken
Paulus Borstraat 41 3812 TA Amersfoort
redactie@stadszaken.nl