Foto: Seika

Remko Been, Stockspots, was vorige week aanwezig tijdens een bijeenkomst waar ontwikkelaars, beleggers en bouwers van logistiek vastgoed aanwezig waren. 'Uiteraard was duurzaamheid een hot topic, maar de manier waarop naar duurzaamheid wordt gekeken door bouwers en ontwikkelaars biedt weinig ruimte voor creativiteit', stelt Been.

Tijdens de praatjes en tijdens de lunch vliegen de kreten als CO2-uitstootreductie, zonnepanelen, elektrisch aangedreven voertuigen je om de oren. Op zichzelf staand prima oplossingen maar het straalt niet echt veel creativiteit uit en de wegen worden hier niet minder druk van.

Jones Lang LaSalle gaf een prima presentatie waar men zorg uitsprak voor een overcapaciteit in Nederland als het gaan om logistiek vastgoed. Iedereen probeert op dezelfde hotspots groot, groter, grootst te bouwen. Dit zelfs zonder huurders. Maar wat gebeurd er met de bestaande warehouses? Vaak hoor je dat deze minder geschikt zijn en lastig te verhuren met veel leegstand als gevolg (5%).

Iedereen probeert op dezelfde hotspots groot, groter, grootst te bouwen.

Een andere opmerkelijke uitspraak van een logistiek dienstverlener was dat innovatie en verduurzaming alleen gerealiseerd kan worden als je langetermijncontracten met elkaar sluit. Dit is lastig aangezien de klantvraag juist steeds meer verschuift van langetermijncontracten naar tijdelijk en flexibele afspraken die meeveren met de toenemende onvoorspelbaarheid in de logistieke keten. Is verduurzaming dan niet mogelijk?

Transportkilometers

Tot 2030 moeten in Nederland de autosnelwegen met ruim 1000 kilometer uitgebreid worden om tegemoet te komen aan het toenemende verkeer. Het reduceren van transportkilometers in Nederland ligt dan ook voor de hand voor verdere verduurzaming van de BV Nederland. Onze beleggers, bouwers en ontwikkelaars zijn het hier roerend mee eens echter bouwt men steeds grotere centrale locaties waardoor de voorraden steeds verder van de eindklant komen te liggen. Dus meer onnodige kilometers op onze Nederlandse wegen.

Het kan wellicht ook anders. Als er meer samenwerking gaat ontstaan in het delen van warehousecapaciteit dan zijn verladers in staat hun voorraad strategisch te verdelen over Nederland. Met het oog op het verminderen van transportafstanden kan dit de uitkomst bieden. Dit kan alleen op het moment dat er een landelijk netwerk is. De capaciteit van deze warehouses is in deze situatie minder van belang omdat de voorraad verdeeld kan worden over meerdere locaties dicht bij de afzetgebieden. In tegenstelling tot grote zal de snelheid waarover je kan beschikken en het inzicht in de beschikbare capaciteit des te belangrijker worden.

Een uiteindelijk resultaat is dat de nu als incourante gekwalificeerde warehouses weer geactiveerd kunnen worden waardoor er minder nieuwbouw gerealiseerd hoeft te worden. Beter gebruik van het bestaande leidt tot een duurzamere wereld, is sneller inzetbaar en samenwerking leidt al snel tot innovatie binnen de sector.

Remko Been
Stockspots

Stadszaken

 

Stadszaken
Paulus Borstraat 41 3812 TA Amersfoort
redactie@stadszaken.nl