2 juni 2016 10:54 uur

Een Brexit kan negatieve gevolgen hebben voor logistiek Nederland, dat op het moment een schakelfunctie vervult tussen de Europese en Britse markt.

Een Brexit kan negatieve gevolgen hebben voor logistiek Nederland, dat op het moment een schakelfunctie vervult tussen de Europese en Britse markt. Voor de komst van nieuwe hoofdkantoren van met name Amerikaanse bedrijven kan een vertrek van het VK juist gunstig uitpakken.

Dat zegt René Buck, directeur van Buck Consultants International. ‘Nederland heeft aan uitstekende positie als locatie voor Europese distributiecentra (DC’s). Dat is voor een deel te danken aan de strategische ligging tussen de Britse markt en de rest van Europa. Het zwaartepunt van logistieke activiteit in Europa mét het Verenigd Koninkrijk ligt in de regio Zuid-Nederland, Vlaanderen en Noordrijn-Westfalen. Vanuit Tilburg kunnen distribiteurs via de kanaaltunnel binnen 48 uur praktisch alle uithoeken van het VK bedienen.

Buck: ‘Ik zeg niet dat het gaat gebeuren, maar na een Brexit komen in het ergste geval de slagbomen terug en is het met die makkelijke levering vanuit Nederland over. Chauffeurs moeten douaneformulieren invullen en afleveren bij beambten in het douanekantoor en vrachtwagens worden gewogen. Het hele proces aan de grens kan na een Brexit best een aantal uur in beslag nemen.’

Verplaatsing DC’s naar Engeland

Grote leveranciers zouden eieren voor hun geld kunnen kiezen en de Britse markt – toch goed voor 20 tot 25 procent van de logistieke afzet – gaan bedienen vanuit kleinere, lokale distributiecentra, bijvoorbeeld in Birmingham. Nederland wordt in dat scenario teruggeworpen op een continentale Europese logistieke markt, waarin het zwaartepunt verder van Nederland komt af te liggen.

‘Ik ben op het moment in gesprek met bedrijven die mij vragen wat een goed alternatief is voor Londen als het VK uit de EU stapt.’

Moet de logistiek in Nederland zich écht zorgen maken? Buck: ‘Nog niet direct. Mocht er een Brexit komen, dan verwacht ik niet dat dit soort processen direct op gang komen. Maar we moeten wel degelijk rekening houden met een verschuivende balans binnen Europa waarbinnen Nederland een ander positie inneemt als ze nu doet. Het is dus een scenario om rekening mee te houden.’

Kansen door Brexit

Overigens vormt een Brexit niet alleen een bedreiging. Als het VK kiest voor een vrijwillige isolement, verspeelt ze daarmee mogelijk haar aantrekkelijkheid als vestigingslocatie voor Europese hoofdkantoren van grote Amerikaanse bedrijven. ‘Nederland heeft met Amsterdam, Rotterdam en Den Haag een aantrekkelijke propositie voor Amerikaanse bedrijven die zich willen manifesteren op de Europese markt. Sterker, ik ben op het moment in gesprek met bedrijven die mij vragen wat een goed alternatief is voor Londen als het VK uit de EU stapt.’

 

Stadszaken
Paulus Borstraat 41 3812 TA Amersfoort
redactie@stadszaken.nl