Bouwen en nog eens bouwen: op korte termijn is er behoefte aan tienduizenden nieuwe huizen. Maar hoe verhoudt duurzaamheid zich tot snelheid? En halen we het groen naar de stad of de stad naar het groen?

Apeldoorn mag zich een jaar lang ‘European City of Trees’ noemen. Dit werd vrijdag bekendgemaakt door de internationale vakjury van de organisatie EAC.

Het kabinet steekt 50 miljoen euro in het veiliger maken van autowegen buiten de bebouwde kom. Minister Van Nieuwenhuizen wil op gevaarlijke punten vangrails plaatsen en bomen verwijderen. Maar ligt de kern van het verkeersprobleem wel in de bomen naast de wegen?

'Exit krimpgebied'

22 april 2018 1:22

Oost-Drenthe is officieel géén krimpregio, maakte de minister eind maart bekend. Daarmee loopt de regio een grijpstuiver mis, maar gaat ze niet gebukt onder de last van een stigma, stelt Hans Leeflang. ‘Als het rijk een potje maakt, roept dat loketgedrag op.’ Hij roept regio’s op kracht te putten uit eigen kwaliteit. Vijf vragen.

Steden moeten meer oog hebben voor gezondheidsbevordering, waar ze nu vaak enkel kijken naar het halen van de wettelijk vastgestelde milieunormen. Verdere verdichting binnen bestaande stadsgrenzen kán vanuit gezondheidsperspectief, maar alleen als de Rijksoverheid fors extra investeert in geluidsschermen langs of gedeeltelijke ondertunneling van rijkswegen die dwars door steden heenlopen.