Antwerpen wordt City of Things. Het Antwerpse stadscentrum is van netwerken en sensoren voorzien waarmee inwoners en bezoekers kunnen worden gevolgd.

De auto's van het Belgische Bpost, datapartner van het Antwerpse City of Things-project, brengen de luchtkwaliteit in de stad in beeld. Dit kan worden gelinkt aan zaken als verkeersdrukte. Het stadscentrum is daarnaast voorzien van netwerken en sensoren die op termijn inwoners en bezoekers kunnen volgen.

City of Things is een grootschalige testomgeving waarin inwoners op termijn kunnen communiceren en interacteren met een enorme hoeveelheid slimme apparaten en sensoren. 'Er lopen nu drie Europese en vijf nationale projecten', vertelt Steven Latré, professor aan UAntwerpen en bij iMinds verantwoordelijk voor de technische setup van City of Things aan het Belgische nieuwsplatform Knack. 'Het afgelopen jaar hebben we gefocust op de fundamenten van de smart city en een infrastructuur gebouwd met alle mogelijke technologieën, zoals bluetooth, wifi, LoRa, Sigfox, DASH7 en andere protocollen.'

Rijdende datapartners

Een van de opgestarte projecten is een samenwerking met Bpost, de grootste voertuigenvloot van België. Deze bestelbussen leggen gezamenlijk dagelijks 700.000 kilometer af. Als test is een aantal van de wagens van Bpost ingezet om de luchtkwaliteit te meten, waardoor ze de perfecte datapartner is. 'Op die manier krijg je een stroom aan data en zo kun je bijvoorbeeld nagaan of luchtkwaliteit gelinkt is aan verkeersdrukte. Luchtkwaliteit kan ook van straat tot straat wisselen, dus je krijgt meteen een heel fijnmazig beeld van de hele stad dankzij die wagens', aldus Latré aan Knack.

Auto's: één blok sensoren

Voor de proef, die goed verlopen is, zijn geen extra sensoren op de voertuigen geplaatst. Professor Hellinckx van de Faculteit Toegepaste Ingenieurswetenschappen meldt aan Tijd: 'Elke moderne wagen is tegenwoordig standaard uitgerust met technologie die bruikbare informatie kan opleveren. Als de communicatiebus van een voertuig een seintje geeft wanneer de ruitenwissers actief zijn, weten we waar het regent of sneeuwt. Andere sensoren kunnen de staat van het wegdek registreren. Een wagen is eigenlijk één blok sensoren, wat van de vloot van Bpost een enorme bron van gegevens maakt.’

Privacy

Het project om voetgangers en bezoekers in de stad te volgen is nog in ontwikkeling. Privacy speelt daarin een belangrijke rol. Daarom is een technologie ontwikkeld om de data op het niveau van de sensor te minimaliseren, zodat er nooit informatie kan worden afgeleid van één specifieke gebruiker.

Bronnen: Tijd, Knack en iMinds