Minder kosten en beter werkende oplossingen voor stedelijke problemen. Dat kan volgens Citymart, een marktplaats die behoeften van de stad openbaar maakt.

Minder kosten en beter werkende oplossingen voor stedelijke problemen. Dat kan volgens Citymart, een marktplaats die behoeften van de stad openbaar maakt, zodat iedereen kan meedenken over werkende oplossingen.

Maak ondernemende burgers onderdeel van je aanbestedingsproces, luidt het devies van Citymart. Elke stad kan haar uitdagingen op het gebied van zorg, duurzaamheid, sociale innovatie, transport, toerisme, economische ontwikkeling of dienstverlening openbaar maken vie dit online platform. Waarom? Zodat ondernemende inwoners gedurende de inschrijfperiode hun oplossing aan de stad bekend kunnen maken. Uiteindelijk wordt hieruit de beste gekozen.

Vliegwiel voor innovatie

Volgens de makers zijn de kosten lager dan bij traditionele aanbestedingsprocedures, wordt een groter maatschappelijk effect behaald, ontstaan meer lokale banen en is de innovatiecapaciteit hoger. Alle oplossingen zijn vrij toegankelijk in een online catalogus. Andere steden kunnen de oplossingen daarna adopteren. Sinds de oprichting in 2011 hebben ruim vijftig steden wereldwijd gebruikgemaakt van Citymart, waaronder San Francisco, Barcelona, Moskou, Rio de Janeiro, Glasgow en Londen.

Zo werkt Citymart in 5 stappen

  1. Call: Steden presenteren hun uitdagingen online in een call.
  2. Submit: De oplossingen kunnen door inwoners van de stad worden ingediend.
  3. Connect: Steden nodigen de beste oplossingen uit voor een presentatie.
  4. Pilot: Het beste idee wordt geïmplementeerd in de stad, eerst middels een pilot.
  5. Impact: Het resultaat wordt al dan niet zichtbaar.