Geld trekt ieders aandacht. San Francisco begrijpt dat en zet het in om haar reizigers te verleiden buiten de spits te reizen. Weg met de sticks.

Geld trekt ieders aandacht. San Francisco begrijpt dat en zet het middel in om haar reizigers te verleiden om buiten de spits te reizen. Weg met de sticks, op naar de carrots.

De Bay Area Rapid Transit in San Francisco zit elke dag vol met reizigers die van en naar hun werk reizen. Zó vol dat de organisatie het ‘BART Perks’-programma invoert, een programma waarmee de infra-aanbieder de reizigers met geldprijzen en kortingen probeert te stimuleren om buiten de spits te reizen.

Deelnemers verdienen punten als ze van reistijden wisselen. Het puntensysteem biedt de reiziger de optie om kortingen te krijgen op aankopen of de punten in te zetten via online spelletjes. Zo kan er aan het Rad van Fortuin worden gedraaid en kunnen reizigers honderd dollar winnen met een potje Snakes and Ladders.

Geld of geen geld, het succes van de zes maanden durende pilot zal toch afhangen van de flexibiliteit van de werkgevers, vermoedt BART. Als de grote werkgevers instemmen met flexibelere uren kan het programma pas echt vooruitgang boeken.

Nederlandse Spoorwegen voerde onlangs een proef uit met bussen tussen Castricum en Amsterdam Sloterdijk om verlichting te bieden voor de overvolle spits op deze trajecten. Voor dit initiatief, dat 40 minuten extra reistijd opleverde, waren weinig reizigers te porren.