De luchtkwaliteit in Utrecht is verbeterd sinds de milieuzone is ingevoerd. Die verbetering is aantoonbaar sneller gegaan dan in Rotterdam.

De luchtkwaliteit in Utrecht is verbeterd sinds de milieuzone voor personenauto's is ingevoerd. Die verbetering is aantoonbaar sneller gegaan dan in Rotterdam, waar nog maar sinds kort zo'n milieuzone bestaat, en in Amsterdam, waar nog geen milieuzone voor personenauto's is.

Dat blijkt uit onderzoek van TNO. De gezondere lucht is goed nieuws voor inwoners van Utrecht en van alle andere steden waar milieuzones worden ingevoerd, zegt Anne Knol, campagneleider mobiliteit bij Milieudefensie. Donderdagavond presenteert zij samen met bewoners de resultaten van een jaar lang luchtvervuiling meten aan de gemeenteraad.

Minder diesels

Volgens TNO rijden er een stuk minder vervuilende diesels in Utrecht rond, waardoor in totaal ongeveer 29 procent minder roet wordt uitgestoten. TNO kan in haar statistische analyse de verbetering van de luchtkwaliteit niet helemaal zeker toeschrijven aan de invoering van de milieuzone, maar de onderzoekers noemen het wel waarschijnlijk.

Uitgebreider onderzoek

Anne Knol pleit daarom voor uitgebreider onderzoek naar de precieze effecten van de milieuzone. 'Minder vervuilende auto's betekent natuurlijk gezondere lucht', zegt Knol die eerder de milieuzone in een rechtszaak verdedigde.

Kabinet ligt dwars

'Het is onvoorstelbaar hoe moeilijk dit kabinet het voor gemeenten maakt om de kwaliteit van de lucht te verbeteren die hun inwoners inademen', zegt Knol. Daar is besloten, vanwege een motie van Tweede Kamerlid Barbara Visser van de VVD, dat er geen uniform verkeersbord komt voor de milieuzone. Ook wordt het gemeenten onmogelijk gemaakt om de milieuzone te handhaven op daadwerkelijke uitstoot, in plaats van op de ouderdom van het voertuig, zoals nu gebeurt. Milieudefensie is een rechtszaak begonnen tegen de staat voor gezonde lucht.

Meetrapport bewoners

Hoewel de milieuzone een goede maatregel is, is er meer nodig om de lucht in Utrecht overal gezond te maken. Milieudefensie heeft in 2015 samen met bewoners een jaar lang de luchtkwaliteit in de stad gemeten. Zij presenteren de resultaten donderdagavond aan de gemeenteraad. Uit de metingen blijkt dat de kwaliteit in onder andere de Amsterdamsestraatweg en de A. van Ostadelaan nog onder de maat is.

Werk aan de winkel in Utrecht

'Er is zeker nog werk aan de winkel in Utrecht. Op bepaalde wegen staan soms lange rijen auto's de lucht te vervuilen. De gemeente moet zorgen voor minder auto's en meer ruimte voor fiets en voetganger', aldus Knol. Utrecht moet ook verder gaan met het weren van vervuilende auto's, vrachtauto's en bestelbusjes. 'De milieuzone in Utrecht kan groter en uitgebreider. Utrecht wil toe naar alleen nog maar elektrische scooters in 2020. We kijken uit naar de plannen.'