'Weginfrastructuren en kunstwerken zijn al lang niet meer gedimensioneerd op zwaar militair materieel. Spoorinfrastructuur is door privatiseringen zelden terstond beschikbaar. Dat gaat ten koste van de snelheid waarmee we troepen kunnen verplaatsen en is daarom een potentieel risico voor onze nationale veiligheid'.

Een ‘pop-up’ fietsenrek dat verdwijnt in de grond wanneer het niet in gebruik is. En dat nauwelijks opvalt wanneer er een fiets in geparkeerd staat. Dat idee moet bijdragen aan een efficiëntere inrichting van de publieke ruimte in Nederlandse binnensteden. Dat is nodig, want deze worden steeds meer verdicht.

De gemeente Amsterdam verwijdert deze maand duizenden deelfietsen die de stad dit jaar overspoelden. Stapels Obikes dreven de stadsbeheerders tot wanhoop. In Amsterdam-Zuid experimenteert Hello Zuidas met deelfietsen van Hello-Bike, dat gebruik maakt van zogeheten ‘geofencing’.

Weer was de staatssecretaris boos op de NS, dat er een potje van maakt op de HSL-Zuid. En weer dreigt de staatssecretaris de concessie aan een concurrerende aanbieder te vergeven, zeker nu het spoorbedrijf geen beterschap belooft. Maar hoe realistisch is dat? 5 vragen aan hoogleraar tansportbeleid Bert van Wee (TU Delft).

Gemeente Utrecht is uitgeroepen tot de gemeente met de meest duurzame mobiliteit in 2017. De gemeente neemt daarmee de ereplaats over van de vorige winnaar, de gemeente Harlingen.