Alles over Achtergrond in Ruimte

Kenmerkend voor circulaire economie is dat er een verschuiving optreedt van betalen voor bezit naar betalen voor gebruik. Daarbij is het belangrijk verschillende gradaties te onderscheiden die ieder hun eigen risico met zich meebrengen. Zeker als het gaat om bouwmaterialen. En hoe zit dat op gebiedsniveau?

Voorlopig kunnen we uit de voeten met de bestaande plancapaciteit voor woningbouw, en dat hoeven écht niet alleen micro-appartementen te zijn. Het vereist wel maximale samenwerking tussen overheid, markt en corporaties. Maar de woonopgave gaat om meer dan aantallen alleen. De woonomgeving moet leidend zijn, inclusief nieuwe mobiliteitsoplossingen. Dat vraagt om nieuwe coalities, meer data, méér innovatie, meer lef en méér experiment.

Vanaf dinsdag 15 mei organiseert het ministerie van IenW een reeks van 6 regiosessies ‘Omgevingswet: veiligheid en gezondheid integraal afwegen’. Stadszaken vroeg Tonia Nagtegaal, medewerker programma ‘Modernisering Omgevingsveiligheid’ bij het ministerie, waarom we naar deze sessies moeten gaan.

Het kabinet steekt 50 miljoen euro in het veiliger maken van autowegen buiten de bebouwde kom. Minister Van Nieuwenhuizen wil op gevaarlijke punten vangrails plaatsen en bomen verwijderen. Maar ligt de kern van het verkeersprobleem wel in de bomen naast de wegen?

Met immer groeiende bevolkingsaantallen en gelijkblijvende ruimte kan de hoogte in bouwen een oplossing bieden. Hoewel hoogbouw niet war van controverse is, maken plannen voor projecten in grote Nederlandse steden duidelijk dat hoogbouw in opkomst is. Vooral Rotterdam is fan, maar ook Eindhoven en Amsterdam bouwen richting de wolken.