De logistieke sector maakt zich ernstig zorgen over het nieuwe slots-beleid van Schiphol.

De Amsterdamse regio vreest een uittocht van logistieke bedrijvigheid door het nieuwe slots-beleid van Schiphol. Daardoor wordt het voor vrachtvervoerders minder aantrekkelijk om Schiphol als luchthaven te gebruiken. In de Amsterdamse logistieke sector werken enkele tienduizenden mensen.

Vanaf de komende winter hebben vrachtvervoerders minder slots gekregen om te landen en te stijgen vanaf Schiphol. De luchthaven heeft een nieuwe slot-verdeling gemaakt, die ongunstig uitpakt voor vrachtvervoerders. De Haarlemmermeerse wethouder voor Economische Zaken en Luchthavenzaken, Adam Elzakalai, stelt dat daarmee de logistieke sector in de regio onder druk staat. Volgens hem overwegen verladers nu te verkassen naar België of Duitsland. Elzakalai is daar niet blij mee: ‘Het kan toch niet zo zijn dat wij als gemeente investeren in een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor logistieke bedrijven, zoals bijvoorbeeld met Schiphol Logistic Park, en dat men vervolgens zegt: ‘Dat landen en opstijgen van vrachtvluchten doen jullie maar elders want we zitten vol.’

Staatssecretaris kan niets doen

Toekennen van slots gebeurt via Europese regels, maar luchthavens mogen daarvan afwijken via zogenaamde local rules. Een local rule kan worden vastgesteld door het coördinatiecomité. Dit is een overlegorgaan waarin alle luchtvaartmaatschappijen vertegenwoordigd zijn. De vrachtvervoerders hebben om zo’n afwijking gevraagd, maar kregen nul op rekest bij de andere leden van het comité. Daarop hebben ze de hulp van (voormalig) staatssecretaris Dijksma ingeschakeld, maar ook zij kan Schiphol niet overrulen. ‘Alleen partijen die vertegenwoordigd zijn in het coördinatiecomité kunnen dergelijke local rules voorstellen, zoals de luchthaven Schiphol’, aldus een brief van Dijksma aan de Kamer.

Probleem is dat de vrachtsector relatief onbelangrijk is op Schiphol. Slechts een paar procent van alle vliegtuigen vervoert alleen maar goederen. Hun aandeel is de afgelopen jaren bovendien afgenomen doordat Schiphol steeds meer low-cost-carriers toelaat.

Maar die paar procent vrachtvliegtuigen is volgens Elzakalai wel cruciaal voor de logistieke sector in zijn gemeente. Of de vrachtvervoerders hun heil massal elders gaan zoeken, moet nog blijken. Maar de eerste signalen wijzen daar wel op en dat baart hem zorgen. ‘Laten we dit alsjeblieft niet onderschatten. De logistiek biedt werkgelegenheid voor duizenden mensen. Een logistiek bedrijf dat zich hier vestigt wil hier ook zijn vrachtvluchten kunnen afhandelen. Als het toekennen van de slots niet snel wordt aangepast en luchtvracht via België of Duitsland gevlogen moet worden, dan zijn de economische consequenties niet te overzien.’

Dit is een van de onderwerpen die hoog op de agenda staan tijdens de Amsterdam Logistics Update op 27 november. Meld u hier gratis aan voor dit event.