Stadszaken Buitenland

In een nieuwe editie van Stadszaken Buitenland bespreken we stedelijke innovaties in midden- en lagere inkomenslanden. In dit bericht Uber-scooters in Azië, legohuizen in Colombia en onbemande winkels in China.

Nieuw retailconcept in China: onbemande winkels, betalen op basis van vertrouwen

Onbemande winkeltjes van circa 15 vierkante meter die 24 uur per dag open zijn, behoren tot de nieuwste retailtrend in China. Er zijn voornamelijk snacks en drankjes verkrijgbaar, en ze zijn iets goedkoper dan de gemiddelde buurtsuper.

Voorafgaand aan de lancering van dit idee werd een ‘eerlijkheidsonderzoek’ in de Chinese steden Beijing en Hangzhou gedaan. In de onbemande pilot-winkeltjes werd aan de consument gevraagd of hij/zij geld wilde deponeren in een kistje. Uit het experiment bleek dat 82% van de bezoekers het aankoopbedrag daadwerkelijk betaalde. Overigens kan je de winkel alleen naarbinnen wanneer je met je telefoon incheckt. Als consument word je dus wel in de gaten gehouden.

De 18% misgelopen inkomsten wegen op tegen de personeelskosten die bij de onbemande winkeltjes grotendeels weggesneden zijn. Bingobox, een van de actieve ondernemingen in deze nieuwe retailsector, zegt dat er 40 winkels met 4 werknemers worden gerund. Zo vallen de operationele kosten 80% lager uit.

In de toekomst worden de kosten waarschijnlijk nog lager: de bevoorrading wordt nu nog per vrachtwagen gedaan. Maar bevoorrading per – uiteraard onbemande – drone staat op de planning.

Lees het gehele artikel over dit nieuwe retailconcept op: http://china2025.nl/chinas-nieuwe-retailconcepten-onbemande-winkels/.

Huizen van legostenen in Bogota, Colombia

Het bedrijf Conceptos Plasticos uit Bogota transformeert plastic afval naar bouwstenen voor huizen. De bouwblokken lijken op lego, maar dan voor volwassenen.

Het afval wordt verzameld en vervolgens tot gestandaardiseerde bouwblokken samengeperst onder hoge temperatuur. Daarna kan iedereen zelf zijn huis in elkaar zetten, en dat met een zeer goedkope grondstof. De kosten om een dergelijk huis te bouwen zijn daardoor laag. Relatief goede huisvesting - naar lokale maatstaven - voor de minderbedeelden komt zo beschikbaar. En ook de verzamelaars van het afval verdienen een boterham aan hun werkzaamheden.

Conceptos Plasticos heeft een idealistische insteek waarbij het probeert arme mensen in Colombia een beter leven te geven. Maar het bedrijf heeft ook een groen motief. Wereldwijd wordt jaarlijks 300 miljoen kilo plastic geproduceerd, en maar een fractie ervan gerecycled. Veel afval belandt in oceanen, rivieren en op afvalbergen. Dat leidt tot grote milieuschade. Bij het omvormen van het afval naar bouwstenen wordt het schadelijke plastic op een schone en nuttige manier hergebruikt.

Oscar Mendez, oprichter van Conceptos Plasticos, zegt dat ze het probleem van woningtekort in Latijns-Amerika met deze techniek in 10 jaar kunnen oplossen. En daarvoor hebben ze maar 2 procent nodig van het plastic dat wereldwijd wordt weggegooid.

Het bedrijf is net begonnen en heeft nu 42 huizen gebouwd. Er is nog een lange weg te gaan, maar de relatief eenvoudige techniek klinkt veelbelovend.

Meer informatie over dit onderwerp is te raadplegen via: http://www.aljazeera.com/programmes/earthrise/2017/05/colombia-lego-homes-170531083443884.html

Grab: het Uber van Zuidoost-Azië

Steden in Zuidoost Azië groeien zeer snel. Veel mensen trekken van het platteland naar de stad. Deze steden raken in rap tempo overvol. Dat is goed te merken op de wegen, die volledig dichtslibben met verkeer. Door gebrekkige ruimte op de weg is een motor of scooter handzamer dan een auto. Wat ook meespeelt, is dat veel mensen in Zuidoost-Azië zich geen auto kunnen veroorloven. Het straatbeeld wordt dus grotendeels gedomineerd door talloze motors en scooters.

De paar taxi’s die in de steden rondrijden zijn duur en nauwelijks beschikbaar. Daarom besloot een groep Filipijnse vrienden Grab op te richten. Dit is een app á la Uber waarmee je real-time een chauffeur op een scooter of motor kan laten voorrijden en achterop kunt gaan zitten.

Het is goed te betalen, en de beschikbare chauffeurs zijn er in overvloed. Het is in korte tijd een groot succes geworden in dit deel van de wereld: recentelijk werd de één miljardste rit gemaakt. Een dergelijke stedelijke innovatie heeft een enorme impact op de stedelijke mobiliteit en daarmee het dagelijks leven van een financieel onderbedeelde Zuidoost Aziatische stedeling. Overigens biedt Grab tegenwoordig ook taxi’s en carpooling aan, om ook de middenklasse stedelijke Aziaat – een sterk groeiende klasse – aan te spreken.

Een video over de werking van Grab is hier te zien: https://www.youtube.com/watch?v=EN6tCHoULDc