Joop Mulder is oprichter van Oerol. Een bekendheid in Friesland met zijn kenmerkende uiterlijk en onuitputtelijke stroom aan bijzondere ideeën. Na Oerol wil hij nu de Noord-Friese economie een boost geven via het levensproject Sense of Place.

Gratis een exemplaar van vakblad BT aanvragen met het complete interview met Joop Mulder? Vraag het aan via dit formulier.

Dertig jaar lang werkte Mulder voor Oerol. Wat startte als een klein experiment met een aantal straatmuzikanten groeide uit tot een festival dat alle hoeken en gaten van Terschelling benut. Meer dan een week lang is het unieke eilandlandschap het decor voor dans, theater, kunst en muziek. Een voorbeeld waarin landschap, cultuur en economie elkaar vinden en versterken. Joops droom zorgde voor een miljoenenomzet voor Terschelling.

Dat moet ook het hele jaar door kunnen is de gedachte. Geïnspireerd door de verkiezing van Leeuwarden als Culturele Hoofdstad van Europa 2018 geeft hij nu vorm aan wat hij zijn levensproject noemt: Sense of Place. Verspreid over de Noord-Friese en Noord-Groningse kustlijn heeft hij samen met kunstenaars culturele en kunstzinnige projecten bedacht die het verhaal van het landschap vertellen. Via land art wil hij deze regio’s een boost geven en ongeveer 1.000 toeristen per dag extra naar het waddengebied trekken.

Verspreid over de gehele noordelijke kustlijn merk je dat niet echt, is zijn belofte aan alle Randstedelingen die een buitenhuisje in Noord-Friesland hebben gekocht. 'Maar dat zijn wel mensen die blijven logeren, een fiets huren en eten op een terras.' Zo wordt werkgelegenheid gecreëerd voor een arbeidsmarkt die niet heel hoog opgeleid is, de mensen die blijven hangen in het noorden en het toerisme nodig hebben om rond te komen.

Dit hele project heeft namelijk een harde commerciële kant met een verwachte omzet van 60 miljoen euro per jaar als het bedrijfsleven, overheid en fondsen slechts 2,5 miljoen euro investeren in de ontwikkeling van de land art. Dat is nog eens een multiplier.

'Kunst wordt gezien als hobbyeconomie en levert pas op de lange termijn iets op'

En toch gaat de voortgang uiterst problematisch. ‘Je merkt dat het ministerie van EZ liever 60 miljoen investeert in een groot bedrijf dat zich ergens wil vestigen, dan drie miljoen in kunst. Kunst wordt gezien als hobbyeconomie en levert pas op de lange termijn iets op’, aldus Mulder.

Het is het manco van de politiek die vooral is gericht op korte termijnsucces. Vage kunstprojecten voor een duurzame economie en een duurzaam landschap moeten anderen maar oppakken. En dan gaat het nog niet eens over de belemmerende regelgeving. ‘Je mag nog niet eens wijzen naar de kust’, zegt hij daarover.

Overheden vinden het allemaal een prachtig idee, maar verschuilen zich achter talloze toetsen en berekeningen van adviesbureaus en zo dreigt een nobel initiatief van een man met een meer dan bewezen staat van dienst misschien wel uit te monden in een slap aftreksel. 

Jeroen Bruinenberg
Domeinmanager BT

Gratis een exemplaar van vakblad BT aanvragen met daarin het complete interview met Joop Mulder? Vraag het aan via dit formulier.