Foto: CBRE

Winkeliers die hun winkelnetwerk internationaal willen uitbreiden, overwegen massaal het Verenigd Koninkrijk. Nederland staat op een gedeelde vijfde plaats van populaire expansielocaties blijkt uit het jaarlijkse onderzoek ‘How active are retailers in Europe and the Middle East’ van vastgoedadviseur CBRE. 

No parking, no business!

29 maart 2017 7:46

‘No parking, no business’. Dat is een uitspraak uit de jaren vijftig. Door velen toegeschreven aan Bernardo Trujillo. Een Amerikaans/Colombiaanse retail- en marketingexpert. Het komt erop neer dat een winkelcentrum of –gebied uitstekende parkeervoorzieningen moet kennen.

En toen was er de Retailagenda. Bedacht in 2015. Qua idee verder uitgewerkt in 2016. En van idee tot uitvoering gebracht in 2017. Aan de slag ermee! Prima. ‘So far so good’. Er is namelijk heel wat aan de hand in winkelland.

'Nederland is gelukkig uit de economische crisis. Dat is hartstikke mooi en daar mogen we best blij van worden. Laat hierover geen misverstand bestaan. Dezelfde blijdschap geldt ook voor het herstel op de retailmarkt, maar we juichen veel te vroeg', stelt Cees-Jan Pen, lector Fontys Hogescholen.

Is de toekomst echt zo dramatisch voor de winkels als sommige doemdenkers ons willen doen laten geloven? Zal internet leiden tot 30 tot 50% minder winkelvoorraad? Komen complete binnensteden leeg te staan? De toekomst voor fysieke winkels is zelfs bijzonder zonnig. In ieder geval ‘branchebreed’. Dus voor de sector als totaal.