‘Investeer naast elke euro in asfalt ook een euro in emissieloze collectieve mobiliteit.’ Met deze maatregel roept hoogleraar socio-economische transities Derk Loorbach het nieuwe kabinet op om de mogelijkheden van gewenste transities te omarmen. ‘Hoe langer we vast blijven houden aan oude regimes, des te disruptiever worden grote maatschappelijke ontwikkelingen’.

Is de hyperloop een wild utopisch idee of is dit het logistieke en persoonlijke vervoer van de toekomst? Dubai, Bratislava, Rusland, de VS en de Nordics dienden via prijsvragen al voorstellen in, moet Nederland hun voorbeeld volgen? Jeroen Gehlen, directeur Yellow & Yellow, somt de voor- en nadelen op.

Verladersorganisatie EVO, branchevereniging Transport en Logistiek Nederland en verschillende overheden slaan de handen ineen om iets te doen aan het overschot aan vrachtverkeer op de snelwegen en in binnensteden. Het antwoord: truckspotting.

Logistiekdeskundige Walther Ploos van Amstel maakt zich mede door de bezorgplannen van Plus en Jumbo zorgen over de groei in het aantal bestelbusjes. ‘Op dit moment rijden in een gemiddelde woonwijk al twaalf tot vijftien bestelbussen per dag. Ik verwacht een explosie in het aantal bestelbusjes op de weg', verklaart hij.

Eind november werd de Innovatiemonitor gelanceerd door de Erasmus Universiteit Rotterdam. Conclusie: ‘De logistiek is de meest conservatieve sector.’ Maar wat als die conservatieve sector door dit onderzoek ineens wordt opgeschud? Hoe ziet ons stedelijk distributiesysteem er dan over 5 jaar uit?