Alles over Openbare ruimte

Het is een oud cliché dat ik ook zelf heb ondervonden: de kloof. Het gat tussen wetenschap en (beleids)praktijk. Academisch onderzoek heeft de neiging om beperkt praktisch toepasbaar te zijn. 

Hoofd beheer schrijft algoritmes

17 augustus 2017 11:40

Ik belandde in een discussie over de toekomst van het beheer van de openbare ruimte. Beheerders zijn belangrijk. Maar de discussie, zo realiseerde ik me, ging helemaal niet over de toekomst, maar over ongenoegens uit het verleden.

Nadat Groningen afkondigde de openbare ruimte te willen vrijwaren van rokende mensen, geven ook veel Amsterdammers aan voorstander te zijn van een rookverbod. Dat blijkt uit onderzoek van OIS, het statistiekbureau van de gemeente Amsterdam.

Beheerders moeten doen waar ze goed in zijn: het instandhouden van het bestaande. Met die rigide stellingname pareerde Jan-Willem Wesselink een oproep van Wiebe Oosterhoff dat beheer weer sexy moet worden. Een reactie van Oosterhoff kon niet uitblijven. 'Niet ontwerpers en bestuurders, maar ingenieurs (lees beheerders) stonden aan de lat van de verandering.'

Zo plotseling als ze kwamen, zo snel verdwijnen ze weer uit het straatbeeld: deelfietsen als de flickbike. Tenminste, als het aan de gemeente Amsterdam ligt. De hoofdstad doet de 'überfiets' in de ban. De motivatie: het verdringen van 'Amsterdamse fietsen' in stallingen. Juridische grondslag: de openbare ruimte is geen uitgifteplek.